מנתוני חברת סטורנקסט, עולה כי הישראלים הוציאו פחות כסף ברשתות המזון לפני פסח השנה. אמנם בשבוע שלפני פסח חלה עלייה במכירות לעומת 2020, אך בארבעת השבועות שקדמו לחג ישנה ירידה של 17% במכירות, לעומת השנה שעברה, שנת הקורונה, שהתאפיינה בקנייה מוגברת ואגירת מזון.
סטורנקסט, שמתמחה בביצוע מחקרי שוק, מתבססת על כ-2,600 רשתות שיווק ארציות, ביניהן סופרמרקטים ומינימרקטים המשדרים בזמן אמת את נתוני המכירות מהקופות הממוחשבות. רשתות אלה מהוות למעלה מ-85% מסך המכר בשוק מוצרי הצריכה בישראל, אך לא כוללים נתוני קצבייה, מאפיות, פירות, ירקות וסיגריות.
סך המכירות בשוק המזון בשבועות שלפני פסח ב-2021, הסתכם ב-4.18 מיליארד שקל, לעומת 5.04 מיליארד שקל בשנה החולפת. בשנת 2019, שהייתה ללא משבר הקורונה, מכירות הפסח הסתכמו אז ב-4.01 מיליארד שקל. עלייה במכירות של 4.23%, לעומת השנה הנוכחית.
עם זאת, לפי נתוני שב"א (שירותי בנק אוטומטיים), מנהלת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי, מהשוואה בין השבוע שלפני פסח 2021 לבין השנה שלפני, חלה דווקא עלייה במכירות בכרטיסי האשראי ברשתות המזון.
העלייה הגדולה ביותר בהוצאות בכרטיסי אשראי הייתה על ביגוד והנעלה: זינוק של 450% – מ-24 מיליון שקל לכ-108 מיליון שקל. גם במכירות קפה ומזון מהיר, חלה עלייה של 365% בהוצאות בכרטיסי אשראי, מכ-20 מיליון שקל בשבוע שלפני פסח בשנה שעברה, לכ-73 מיליון שקל השנה.
גם במוצרי החשמל והאלקטרוניקה, חלה עלייה של כ-45% במכירות בכרטיסי אשראי בשבוע שלפני פסח, לעומת המקביל לו בשנת 2020, מכ-60 מיליון שקל לכ-86 מיליון שקל.
השעות העמוסות של הפעילות בכרטיסי אשראי נרשמו בשישי האחרון בין השעות 10:00 ל-14:00. הוצאות שנעמדו בסכום כולל של 466.33 מיליון שקל. מדובר בעלייה חדה של 35.5% בהוצאות לעומת פסח 2019, אז בזבזנו 33.19 מיליון שקל.