דלק מימן מופק באמצעות פירוק מולקולות מים (H₂O) לתרכובות של מימן (H₂) וחמצן (O₂). תהליך זה, שנקרא אלקטרוליזה, מתבצע באמצעות חשמל, וכאשר החשמל מגיע ממקורות מתחדשים כמו שמש ורוח, התהליך נחשב לנקי לחלוטין. מה שמייחד את דלק המימן הוא תוצר הלוואי שלו – מים בלבד, ללא פליטת פחמן דו-חמצני או מזהמים אחרים, מה שהופך אותו לאנרגיה ברת-קיימא ולפתרון פוטנציאלי למשבר האקלים.
השימוש בדלק מימן בעולם – כאן ועכשיו
כיום, דלק מימן משמש בעיקר בתחבורה – רכבים פרטיים, אוטובוסים, ורכבות. דוגמה בולטת היא יפן, המובילה עולמית בתחום, שבה קיימת רשת תחנות תדלוק ייעודית למימן. גם באירופה ישנה התקדמות משמעותית, כולל תוכניות להשקת מטוסים וכלי שיט המונעים במימן. בעתיד הקרוב, צפויות השקעות רבות בפיתוח טכנולוגיות מימן לשימושים נוספים, כמו ייצור חשמל ותעשייה כבדה.
דלק מימן בישראל – צעד ראשון לעבר העתיד
בישראל הטכנולוגיה נמצאת בשלבי פיתוח ראשוניים. חברות מקומיות כמו "חברת החשמל" ו"מקורות" חוקרות את השימוש במימן לייצור אנרגיה, ובמקביל קיימות יוזמות להכניס רכבים מונעי מימן לשוק המקומי. לאחרונה פורסם כי מתוכננות תחנות תדלוק מימן ראשונות בארץ, כחלק מאסטרטגיה לאומית להפחתת פליטות פחמן.
האם דלק המימן יחליף את הדלק הרגיל?
למרות הפוטנציאל העצום, עדיין קיימים אתגרים גדולים. תהליך הייצור יקר ודורש כמויות אנרגיה גדולות, והפצת המימן דורשת תשתיות מתקדמות ובטוחות. בנוסף, מחירם הגבוה של רכבים מונעי מימן מהווה חסם. עם זאת, ככל שהטכנולוגיה תתקדם והעלויות ירדו, ייתכן שדלק המימן יהפוך לתחליף משמעותי לדלקים מאובנים, ויסמן עידן חדש של תחבורה ירוקה ואנרגיה נקייה.