fbpx

המכה ה-11 – סל קניות לפסח

בכמה יתייקר השנה סל הקניות לפסח? לאן נעלמו מבצעי המצות, ולמה שר הכלכלה ניר ברקת מנסה להעביר את חוק סימון המחירים – שמסתמן כעוול כלכלי לצרכן.
המכה ה-11 – סל קניות לפסח

בכמה יתייקר השנה סל הקניות לפסח?
לאן נעלמו מבצעי המצות, ולמה שר הכלכלה ניר ברקת מנסה להעביר את חוק סימון המחירים – שמסתמן כעוול כלכלי לצרכן.

לאחרונה תחת ניסיון ההפיכה שמנסה לייצר ממשלת הימין בראשותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מנסה שר הכלכלה ניר ברקת לבצע עוול כלכלי בתחום הצרכני, ולבטל את אחד החוקים החשובים שמגנים על הצרכן הקטן: "חוק סימון המחירים" – ע"פ סעיף 17 לחוק הגנת הצרכן קובע: כי חובת הצגת מחיר חלה על כל מוצר בבית העסק ולגבי מוצרים בתפזורת (ירקות, פירות, מוצרי חלב ולחם לא ארוז) סימון המחיר יופיע בשילוט על המדף. וכי אם קיים פער בין המחיר שהוצג על המוצר לבין המחיר בקופה, המחיר המחייב הוא זה שהוצג על המוצר, גם אם מחירו בקופה גבוה יותר.
החוק קובע כי החיוב יתבצע לפי המחיר הגבוה בקופה וסירוב המוכר להחזיר לצרכן את ההפרש בין המחיר שהוצג על המוצר לבין המחיר בקופה, יכול לשמש עילה לתביעת פיצוי (ללא הוכחת נזק) של עד 10,000 ₪.
השר נפגש גם עם ארגוני צרכנים, כמו המועצה הישראלית לצרכנות ולובי 99, הם התנגדו להצעות שהעלה. אבל ברקת לא הקשיב. פרופסור אבי שמחון, היועץ הכלכלי של ראש הממשלה, שנשאל פעם על ביטול חובת הסימון וענה: "זו בשורה איומה", "פשע", "שערורייה"

ציוץ של ליברמן:
"רגע לפני החג, מחירי המזון משתוללים, שר האוצר סמוטריץ׳ בפריז, דרעי עסוק בחוק דרעי 1 ו-2 ונתניהו עסוק בחקיקה שתאפשר לו לקבל מתנות. ההפקרות הזאת באה על חשבון כל אזרחי ישראל."

אז בכמה תתייקר השנה עגלת הקניות לחג הפסח?
הנה מגיע החג המרכזי והרווחי של השנה, עבור רשתות המזון והקמעונאיים שיוצאים במבצעים, הבטחות ופרסומות מהולות בתחבולות שיווקיות. ואת מבצעי הכאסח של המצות שהכרנו בשנים שעברו
"קנו _____ וקבלו חבילת מצות חינם" החליפו השנה מבצעי מוצרי הניקיון, במטרה לגרום לקהל המונים של צרכנים לרכוש את אלה, ומשם להמשיך ולפשוט על מרכולתם ולממש את קניית כל סל הקניות הרחב. ואל לנו לשכוח את עליות המחירים, של היבואנים הגדולים בחודשים שקדמו לחגים. בין החברות נמנות: אסם, יוניליוור, שטראוס, תנובה, ולאחרונה גם החברה המרכזית למשקאות (קוקה קולה ישראל). המשמעות היא שכולנו נשלם יותר השנה על קניות לחג הפסח.

מחיריהם של מוצרי פסח בסיסיים רבים יהיו גבוהים ב–15%–30% השנה, לעומת החג ב–2022 — ובהם עופות, דגים טריים, ביצים, מצות ויינות.

רוצים לאכול עוף, טוב. אז כדאי שתתחילו לחסוך!
כרעיים בתנור עם רוטב שזיפים וירקות שורש, חזה עוף עם פירורי לחם לשניצלים או פרגיות מושרות במרינדה? מחירי העוף זינקו בעשרות אחוזים בחודשיים האחרונים ורגע לפני חג הפסח הם מגיעים לשיא חדש. אז מכמה תאלצו להיפרד, בשביל להנות מקילו פרגיות – תשלמו 75 שקלים, כשבתחילת השנה המחיר עמד על 60 שקלים, בסך הכל עלייה של 25%. עבור קילו שניצל עוף 42 שקלים, נכון להיום מחירו עומד על 55 שקלים, התייקרות של 30%. ועל קילו של כרעיים שעלה בינואר 32 שקלים, קפץ כעת ל- 40 שקלים, עליה של 25% סך הכל.
בסוף פברואר הזהירו גורמים במשרד החקלאות, שבשל התארגנות כושלת של המשרד לקראת החג, העוף יתייקר בחדות לפני הפסח. מכיוון שאין ייבוא של עוף, אין שום דרך לעצור עליית המחיר החדה.

הביצה, לפני או אחריי התרנגולת?
אחריי התייקרות של כ-7% בשנה החולפת, גם השנה בפברואר האחרון עלו מחירי הביצים בפיקוח המדינה ל-16% וכעת ינוע בין 12.89 שקל לגודל בינוני ועד 15.19 לגודל ענק. מדובר בהתייקרות של כ-2 שקלים לקרטון. וכדי לעמוד בביקוש הרב בחגים, משרד החקלאות פרסמו הודעה לפיה ניתן אישור לפתיחת מכסות יבוא לביצים ללא מכס, בהיקף של כ-40 מיליון ביצים.

עליות המחירים לא פסחו עלייהן.
לאחר הגשת בקשה ליצרניות המצות לוועדת המחירים של משרד הכלכלה והאוצר להעלאת מחירים בשיעור של עד 20% לאור "עליית מחיר הקמח הכשר לפסח ועליות מחירים של אריזה וחשמל" אישרה הוועדה את העלאת מחירי הקמח הכשר לפסח.

ואיך נסב?
חברות המשקאות האלכוהוליים ייקרו השנה את מוצריהם ב-5%-20% בין החברות
נמנות: חברת הכרם, החברה המרכזית למשקאות וטמפו שהודיעו על כך והחל ב־1 לפברואר.

חג פסח שמח

שתפו:

Facebook
Twitter
WhatsApp