fbpx

השבב החדש של אפל משנה את כללי המשחק

השבב החדש של אפל משנה את כללי המשחק ההחלטה של החברה לייצר בעצמה את שבב (צ'יפ) ה-M1 לא רק שיפרה את יכולות המכשירים שלה, אלא גם הוזילה עלויות עבור הצרכנים והגבירה את התחרות בשוק. וזו רק ההתחלה

עד לפני כמה שנים לקנות מחשב, לפטופ או כל מכשיר טכנולוגי של חברת אפל היה בבחינת הוצאה כספית לא קטנה, בין השאר בשל האיכות והחדשנות שבזכותן החברה מוכרת ומצליחה מזה עשורים. אלא שהעלות הכספית הגבוהה של מוצריה נבעה גם מכיוון שהחברה הייתה קונה את השבבים שלה מחברת אינטל. אולם לא עוד.

בנובמבר 2020 אפל עשתה קפיצת מדרגה משמעותית בעולם הטכנולוגיה כאשר הציגה את שבב ה-M1 שלה, מערכת-על-שבב (SoC) בהתאמה אישית שנבנתה במיוחד עבור מחשבי Mac. המהלך פורץ הדרך הזה הותיר את חובבי הטכנולוגיה ומומחי התעשייה בהלם, שכן אפל עשתה צעד נועז להתרחק ממעבדי אינטל, שהיו הליבה של מערך ה-Mac שלה במשך יותר מעשור. אבל מה הניע את אפל לייצר את שבב M1, וכיצד הוא עיצב מחדש את שוק המחשבים ושאר המכשירים?

ההחלטה ב​​אפל לזנוח את התלות בחברת אינטל נבעה מהרצון לשליטה גדולה יותר על שילוב החומרה והתוכנה שלהם. על ידי פיתוח שבב משלה, אפל יכלה לשפר את מחשבי ה-Mac שלה מבחינת יעילות, ביצועים וצריכת חשמל, תוך שילוב חלק של תוכנת ההפעלה macOS עם החומרה. גישת האינטגרציה האנכית הזו כבר הוכיחה את עצמה כמוצלחת בעולם המובייל עם השבבים מסדרת A של אפל המותקנים במכשירי אייפון ואייפד. בנוסף, הייצור עצמי של השבב חסך כסף רב לחברה, שהחליטה – בחוכמתה – לנצל אותו כדי להוריד את מחירי המחשבים שלה עבור לקוחות פוטנציאלים, שעד כה אולי חפצו במחשב מקינטוש אך נבהלו מן המחיר.

ההשפעה של השבב החדש על שוק המחשבים הייתה ניכרת; מחשבי MacBook עם שבבי M1 הציגו חיי סוללה יוצאי דופן, לעתים קרובות יותר מ-12 שעות שימוש בטעינה בודדת, בעוד מחשבי Mac שולחניים כמו Mac Mini ו-iMac חוו קפיצות משמעותיות בכוח העיבוד. שבב M1 גם משלב מעבד 8 ליבות ו-GPU 8 ליבות, המספקים ביצועי עיבוד וגרפיקה מובילים בתעשייה. שילוב זה מבטיח שמשימות מחשוב פשוטות ועד לעריכת וידאו עתירי משאבים ומשחקים יפעלו בצורה חלקה ויעילה. בנוסף, השבב כולל ארכיטקטורת זיכרון מאוחדת, המאפשרת גישה מהירה יותר לנתונים ומשפרת את תגובת המערכת הכוללת.

עם הזמן יותר ויותר תוכנות התאימו את התוכנה שלהן כדי שיוכלו לעבוד ביתר יעילות ספציפית עם שבב ה-M1. גם יצרני מחשבים מתחרים נאלצו לבצע התאמות, והחלו לבחון שבבים מבוססי ARM כחלופה למעבדי אינטל ו-AMD. אלא שחברות אלו ואחרות יצטרכו לעבוד קשה במיוחד, נוכח גרסה חדשה ומתקדמת של הצ'יפ, ה-M2, שכבר יצאה לשוק, ומבטיחה – לפחות לפי הנתונים – יתרונות רבים על פני השבבים של החברות המתחרות.

שתפו:

Facebook
Twitter
WhatsApp