fbpx

כל מה שתרצו לדעת על טסלה

טסלה יצרנית הרכב הרווחית בעולם הולכת וגדלה בצעדי ענק
כל מה שתרצו לדעת על טסלה

טסלה יצרנית הרכב הרווחית בעולם הולכת וגדלה בצעדי ענק, ניסינו לבדוק מה סוד הקסם ברכב חשמלי שהפך לכל כך נחשק עבור רבים ומעורר סלידה אצל מעטים, על סיפור הצלחה של מותג רכב חדש שהביך יצרניות רכב בנות מאה שנה ויותר וגרם לכל תעשיית הרכב לשחות איתה נגד הזרם או שמא לשנות את כיוון הזרם.

אז איך הכל התחיל?
חברת טסלה קרויה על שם "ניקולה טסלה" מהנדס חשמל מבריק שחי במאה ה-19, ואחראי ללא מעט המצאות וגילויים בתחום זה, החברה הוקמה בשנת ה-2003 כשאילון מאסק המוכר היה אחד ממייסדיה כשבהמשך הפך למנכ"ל ולדמות המזוהה ביותר עם הרכב, בשנת 2008 אחרי לא מעט שלבים של ניסוי וטעייה החלה החברה לייצר את הרכב הראשון שהיה מבוסס על שלדת לוטוס אליז רכב ספורט בריטי, שת"פ שלא זכה להצלחה גדולה. בשנת 2012 חל המפנה כאשר החברה הציגה מכונית נוסעים מפיתוח עצמי שנקראה מודל S ולראשונה ההצלחה המיוחלת לא איחרה לבוא.

דברו איתי במספרים
כדי להבין את הצלחתה של טסלה מספיק להציץ במספרים, לפני 10 שנים שווי החברה עמד קצת יותר משני מיליארד דולר סכום זעום במונחים של יצרנית רכב, שנה אחרי הוצגה מכונית הנוסעים הראשונה והשווי של החברה עלה במעט כל שנה אבל הקפיצה המשמעותית והמסחררת ביותר הייתה בשנתיים האחרונות כאשר החברה הכפילה את שוויה פי 10 ונכון להיום עומדת על סכום אסטרונומי של 728 מיליארד דולר רק בשביל לקבל פרופורציה נכונה סכום זה משתווה לשווים של כל ששת ענקיות הרכב שנמצאות אחריה גם יחד. מבחינת כמות מכירות בשנת 2011 מכרה טסלה כמה אלפי רכבים ואילו בשנה שעברה נמכרו כחצי מיליון רכבים.

לכל מטבע שני צדדים
לטסלה מספר יתרונות בולטים שמייחדים אותה ביחס לשאר יצרניות הרכב הן החשמליות והן המסורתיות שאט אט נוטשות את מנועי הבעירה הפנימית ועוברות לייצר רכבים עם יחידות הנעה חשמליות, היתרון הראשון הוא כמובן הוא שטסלה היא החלוצה בסגמנט, היא הראשונה שייצרה רכב חשמלי בייצור המוני וממש כמו שלכולנו אסוציאטיבית קופץ לראש אייפון כשמדובר בסמארטפון כך גם במקרה של טסלה וצעד זה מקנה לה נקודות זכות רבות מבחינה מיתוגית ותדמיתית. נכון להיום לטסלה יש עדיין יתרון טכנולוגי כשסוללות המכונית מצליחות לייצר יותר הספק ויותר טווח ביחס לגודל לסוללות אחרות של המתחרים, עוד יתרון הוא האפשרות להתנסות בנהיגה אוטונומית שמוצעת כאופציה בכל דגם של טסלה גם אם העולם עדיין לא לגמרי שם מבחינה רגולטורית. לטסלה מספר נקודות חובה שבאות לידי ביטוי עקב היותה חברה צעירה הראשון מבינהם הוא איכות הייצור, טסלה ספגה ביקורת קשה (ובצדק) בכל מה שקשור לרמת ההרכבה של רכביה שבא לידי ביטוי בפלסטיקת נוסעים רופפת ולא מהודקת בהתאמה לא טובה בין דיפונים כמו גם מרווחים בין חלקי מרכב מסוג הפדיחות שלא רואים אצל יצרניות ותיקות, עוד חיסרון הוא שרמת השירות וזמינות החלפים עדיין לא טובות כמו אצל יצרניות אחרות גם בגלל תשתית ופריסת מוסכים לא רחבה.

כשטסלה פוגשת את הלקוח הישראלי
טסלה משווקת את רכביה בישראל החל מחודש פברואר האחרון, עד כה הוצעה בדגם יחיד שנקרא מודל 3 ובשלוש גרסאות, במהלך הזמן הזה נמכרו קרוב ל-10,000 רכבים כשהמודל 3 הפך לרכב החשמלי הנמכר ביותר בישראל בפער. המחיר ההתחלתי עומד על 192 אלף ש"ח לגרסת הכניסה (SR), 236 אלף ש"ח הגרסה האמצעית (long range) בעלת שני מנועים חשמליים ואילו הגרסת הפרפורמנס החזקה עם יותר מ-500 כ"ס עולה 272 אלף ש"ח ודווקא היא מהווה תמורה מעולה לכסף. בקרוב תרחיב טסלה את היצע הדגמים בישראל עם שלושה דגמים חדשים שצפויים לנחות כאן: מודל Y,מודל X ומודל S, הראשון מוגדר כג'יפון בינוני השני כג'יפון גדול והשלישי כסדאן גדולה. טסלה אהודה במיוחד על שלושה סוגי אנשים: חובבי ג'אדג'טים מותגים וחידושים אנשים שכל קשר בינהם לחווית הנהיגה מקרי בהחלט, מתייעלים כלכלית – אלו שחושבים על החיסכון הכלכלי הן מבחינת תחזוקה שוטפת וחשמל זול (ביחס לדלק) ואלו שרוצים לחוות את הכוח המתפרץ של מנוע חשמלי עם זמינות כוח מיידית.

לסיכום
טסלה הכתה שוק על ירך את תעשיית הרכב שנרדמה בשמירה, ההצלחה עלתה מעבר לכל תסריט אפשרי וכעת יהיה מעניין לראות מה צופן לה העתיד, האם טסלה תצטמק ממימדי ענק ותהפוך לעוד יצרנית בגודל בינוני, האם תמשיך לגדול ולהתרחב, האם תשלוף עוד שפנים מהכובע כשהתחרות תגבר, מה שבטוח הוא שגם אם צפויים לה חיים קשים אי אפשר לקחת לה את עצם היותה פורצת דרך וזו שתכתב בספרי ההיסטוריה למכונית שמסמלת את המהפכה ונקודת המפנה הגדולה ביותר בעולם הרכב ב-100 שנים האחרונות.

שתפו:

Facebook
Twitter
WhatsApp