fbpx

מחקר: אכילת ברוקולי משפיעה לטובה על אוכלוסיית החיידקים במעי

מחקר מטעם האוניברסיטה העברית מצא יתרונות תזונתיים חדשים לברוקולי, הקשורים לחילוף החומרים של גלוקוז ושומנים, ולחיידקים במעי
מחקר: אכילת ברוקולי משפיעה לטובה על אוכלוסיית החיידקים במעי

ברוקולי ידוע כאחד הירקות המזינים והבריאים, ובמסגרת מחקר חדש, בהובלת פרופ' זכריה מדר וגיל זנדני מהפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית, עלה כי לברוקולי יש סגולות נוספות. החוקרים בדקו את השפעת הצריכה על חילוף החומרים בשומנים ובגלוקוז, והקשר לאוכלוסיית החיידקים במעי, וגילו בשלושתם השפעה משמעותית וחיובית.

הניסוי כלל שלוש קבוצות: קבוצה אחת שהוזנה בדיאטה רגילה, קבוצה שנייה שקיבלה תוספת של 10 אחוזים תפרחת ברוקולי וקבוצה נוספת שקיבלה תוספת של 10 אחוזים גבעולי ברוקולי. בשבוע ה-15 לניסוי נערכה לעכברים בדיקת העמסת גלוקוז, ולאחר כ-17 שבועות נלקחו דגימות דם ורקמות, הוערכו פרמטרים בדם (רמת הסוכר, פרופיל שומנים, אנזימי כבד ואינסולין), ונבדקה היסטולוגיה לרקמת הכבד. בנוסף, החוקרים בדקו גם את ביטויי גנים וחלבונים ואת הרכב אוכלוסיית החיידקים במעי.

בתוצאות המחקר, נמצאו מגוון נתונים חדשים על סגולותיו של הברוקולי. אוכלוסיית החיידקים במעי הושפעה בעקבות תוספת ברוקולי (תפרחת וגבעולים) ונצפה מגוון חיידקים גדול יותר מאשר בקבוצה הראשונה. קבוצת הגבעולים התאפיינה בכמות גבוהה יותר של חיידקים מסוג הידוע כמשפר פרמטרים שקשורים למטבוליזם של גלוקוז ושומנים ולשימור שלמות המעי. לעומת זאת, בקבוצת תפרחת הברוקולי נצפתה ירידה בכמות חיידקים הקשורים למצב דלקתי וגורם לאגירת שומן בגוף.

בנוסף, תזונת גבעולי הברוקולי הובילה לירידה ברמות הגלוקוז בצום ובכך הובילה לשיפור הרגישות לאינסולין. בנוסף, חל שיפור באנזימי הכבד בשתי קבוצות הניסוי, ובאלו שניזונו מתפרחת הברוקולי נצפתה ירידה ברמת הטריגליצרידים (שומנים) בדם.


כמו כן, בקבוצה שקיבלה את גבעולי הברוקולי נצפה ביטוי גבוה של גנים וחלבונים הקשורים לחמצון שומנים בכבד, דבר שעשוי להעיד על שיפור במטבוליזם השומנים.
בנוסף לכך, מדדי הדלקת שנבדקו הראו ירידה משמעותית בעקבות תוספת ברוקולי (תפרחת וגבעולים).

שתפו:

Facebook
Twitter
WhatsApp