fbpx

תפנית מרעישה: אפל תאפשר שימוש בחנויות האפליקציות של המתחרות

איש בחליפה אוחז בטלפון חכם

אפל הוציאה את האייפון הראשון כבר בשנת 2007. אז, האפליקציות הפופולריות ביותר שהיו זמינות לצרכנים היו משחקים ואפליקציות בידור אחרות. בהמשך בשנת 2008, אפל הכריזה על שירותי מוזיקה מרובים מבוססי מנויים בחנות האפליקציות ורבים מאיתנו העבירו את תשומת הלב לשם במהרה.

ישנן אפליקציות חינמיות וגם בתשלום זמינות בחנות. ההבדל היחיד בין שני הסוגים הוא שהאפליקציות בתשלום אינן דורשות חיבור לאינטרנט. בנוסף, הם מגיעים עם יותר תכונות מאלה החינמיות.

בשנת 2010, היו ב-App Store של אפל כ-500,000 אפליקציות זמינות והמספר הזה גדל מאז. כיום, יש יותר מ-2 מיליארד הורדות של אפליקציות בחודש עם יותר ממיליון אפליקציות חדשות בכל שנה ברחבי העולם. בשנת 2016 לבדה, ה-App Store ייצרה הכנסות של 28 מיליארד דולר למפתחים ברמה עולמית ו-11 מיליארד דולר מתוכם הרוויחו רק על ידי 25 אפליקציות כשמדובר בהורדות בתשלום בלבד.

 

תחרות לא הוגנת?

בעידן הטלפונים החכמים, חנות האפליקציות של אפל היא שוק בעל השפעה רבה עבור מפתחי תוכנה להפקת הכנסה. המפתחים מקבלים תמריץ על ידי קיצוץ של 30% של אפל מכל ההכנסות שנוצרו ממכירות אפליקציות בפלטפורמה שלהם. מפתחים יכולים להשתמש בתמריץ זה כהזדמנות לייצר הכנסות על ידי יצירת אפליקציות iOS פופולריות וחדשות שהם יכולים למכור במחיר גבוה יותר מאשר בחנויות אחרות כמו Google Play או Amazon Marketplace, שגובה עמלה של 15-30% בהתאם לאזור. עם המודל הזה, קל להבין מדוע אנשים רבים רואים בזה את אחד השווקים הרווחיים ביותר עבור מפתחי תוכנה בהיסטוריה.

 

כללי המשחק הולכים להשתנות

לאחרונה נפתחה תחרות באיחוד האירופי, שרוצה לבחון את אפל על יתרון לא הוגן בשוק בגלל חנות האפליקציות שלה.

הנציבות האירופית (EC) הואשמה בכך שלא עשתה מספיק כדי לעצור חברות עם יתרונות לא הוגנים כמו אפל ופייסבוק. כעת, הם חוקרים את אפל על כך שיש לה יתרון לא הוגן בגלל ה-App Store שלה והדומיננטיות שלה בשוק מאז 2008. מרגרת' וסטגר מטעם ה-EC אמרה "אנחנו בוחנים את השאלה הזו של דומיננטיות בכללותה".

הנציבות האירופית החליטה על תחרות ליצירת חנות אפליקציות שתהיה מוסדרת. הרעיון הוא להקים חנות שתעזור לחברות להתחרות טוב יותר עם אפל על ידי כך שתספק להן יותר חופש בהפעלת חנויות האפליקציות שלהן.

הוועדה הציעה שהתחרות תהיה פתוחה ותחרותית יותר מ-App Store של אפל, שהיא כיום הספקית הדומיננטית של אפליקציות באירופה. כל זה מתאפשר באמצעות  חקיקת חוק שנקרא "חוק השווקים הדיגיטלים" שמטרתו רגולציה של תחרות והגנת צרכן בשירותים מקוונים. רגולציה זו צפויה להיכנס לתוקף כבר ב-2024.

שתפו:

Facebook
Twitter
WhatsApp