סכנה על גלגלים: האיומים הגוברים של אופניים וקורקינטים חשמליים בישראל

יותר ויותר ישראלים בוחרים להתנייד בכלים חשמליים אישיים, אך המחיר עלול להיות כבד. מקרי תאונות הולכים ומתרבים, והולכי רגל חשופים יותר מאי פעם. מה עושה המדינה, ומה ניתן ללמוד מהעולם?
האיומים הגוברים של אופניים וקורקינטים חשמליים בישראל
האיומים הגוברים של אופניים וקורקינטים חשמליים בישראל

סכנות לרוכבים ולהולכי רגל

האופניים והקורקינטים החשמליים נראים לעיתים כצעצוע תמים, אך בפועל מדובר בכלי רכב לכל דבר – מהירים, מסוכנים ומחייבים אחריות. הרוכבים עצמם חשופים במיוחד: הם לא נהנים מהגנה של רכב סגור, רבים מהם אינם עוטים קסדה, ובמקרים רבים מדובר בבני נוער חסרי ניסיון תעבורתי. תאונות שמתרחשות במהירות של 25 קמ"ש ומעלה עלולות להסתיים בפגיעות ראש, שברים ופציעות קשות.
הולכי הרגל הם הקורבנות השקטים של המהפכה החשמלית: רבים מהם נפגעים כאשר רוכבים נוסעים על מדרכות, חוצים מעבר חציה באור אדום או מאבדים שליטה. ילדים, קשישים ובעלי מוגבלויות נמצאים בסיכון מיוחד.

המצב כיום בישראל

על פי דו"ח הלמ"ס לשנת 2023, נרשמה בישראל עלייה של כ-18% בתאונות הדרכים שבהן מעורבים קורקינטים ואופניים חשמליים לעומת השנה הקודמת. בשנת 2023 לבדה נרשמו מאות פצועים, עשרות מהם באורח קשה – כולל הולכי רגל.
הבעיה בולטת במיוחד בערים הצפופות כמו תל אביב, גבעתיים וירושלים, שם השימוש בכלים אלה הפך לאמצעי תחבורה עיקרי בקרב צעירים, שליחים ובני נוער. רבים מהרוכבים נוסעים במדרכות, אינם מצייתים לרמזורים ולא עוצרים להולכי רגל במעברי חציה.

צעדים שננקטו בישראל

המדינה התחילה להגיב, אך חלק מהמאמצים עדיין מוגבלים בהיקפם:
• מבחן תיאוריה חובה לרוכבים מגיל 16 ומעלה, כולל חומרי לימוד ייעודיים על כלי רכב חשמליים.
• חובת חבישת קסדה בכל גיל ובכל דרך.
• קמפיינים תקשורתיים שמטרתם להעלות מודעות – אך ההשפעה עד כה מוגבלת.
• פעולות אכיפה נקודתיות, בעיקר בערים הגדולות – עם דו"חות בגין רכיבה על מדרכות, מהירות מופרזת והפרת תמרורים.
• השקעה בתשתיות כמו שבילי אופניים חדשים, אך ההתקדמות איטית ולא אחידה בכל הארץ.

מה עושים במקומות אחרים?

מדינות רבות ברחבי העולם זיהו את הבעייתיות שבשילוב בין טכנולוגיה חכמה לתשתיות ישנות, ונקטו צעדים משמעותיים:
• צרפת: הגבלת מהירות ל-25 קמ"ש, איסור רכיבה במדרכות, והצבת אזורים מוגבלים לכלים חשמליים. נוספו גם חוקים שמחייבים רכיבה עם קסדה וגיל מינימלי.
• גרמניה: דרישת רישוי ותו תקן לכל כלי חשמלי קל, חובת ביטוח, ושילוב של אכיפה עם קמפיינים חינוכיים.
• ארה"ב: בערים רבות נוסדו תוכניות "שיתוף קורקינטים" עם הגבלות ברורות: למשל, הכלים כבים אוטומטית באזורים מסוכנים, ותוכנת הניווט שלהם לא מאפשרת חריגה מהחוק.
• הולנד ודנמרק: שילוב של תכנון עירוני מתקדם עם שבילים נפרדים לחלוטין לרוכבים – דבר שמפחית את החיכוך עם הולכי רגל וכלי רכב אחרים.

סיכום

המהפכה התחבורתית של העשור האחרון שינתה את הדרך שבה אנחנו מתניידים – אך הביאה עמה גם סכנות רבות. השימוש הנרחב באופניים וקורקינטים חשמליים חייב להיעשות באחריות, תוך שמירה על כללי הדרך והבנה של ההשלכות. המדינה, הערים והרשויות המקומיות נדרשות להאיץ פתרונות חכמים, וללמוד ממדינות שכבר הצליחו לצמצם את הפגיעות – כי כל עיכוב משמעותו עוד פצוע, ולעיתים גם יותר מזה.

שתפו:

Facebook
Twitter
WhatsApp