fbpx

התחרות על הקרקע תצומצם כדי למנוע עלייה במחירי הדיור

התוכנית מחלקת את הארץ לשלושה אזורים - יוקרה, ביקוש ופריפריה
התחרות על הקרקע תצומצם כדי למנוע עלייה במחירי הדיור
אילוסטרציה: עלייה במחירי הדיור

במטרה למנוע את עליית מחירי הדיור, רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מודיעה כי היא מבטלת את ההתמחרות בין יזמים שמציעים הצעות קרובות במחיר על הקרקע כדי לזכות במכרזים שמשווקים על ידיה, במסגרת תוכנית דיור במחיר מופחת, שאושרה לפני כחצי שנה.

ככלל, מדובר בתוכנית הממשלתית של שר הבינוי והשיכון הנוכחי, יעקב ליצמן, אשר החליפה את תוכנית מחיר למשתכן שקידם שר האוצר לשעבר, משה כחלון. התוכנית מחלקת את הארץ לשלושה אזורים – יוקרה, ביקוש ופריפריה – כאשר באזורי הפריפריה ובאזורי הביקוש מוצע דיור במחיר מופחת לזכאים חסרי דירה בשיטה של הגרלות, ואילו באזורי יוקרה משווקים מכרזים לקבלנים בשוק החופשי בשיטת כוחות השוק – כל המרבה במחיר.

כך למעשה, במהלך של רמ"י מדובר בהליך של תחרות שנוצר בין יזמים שהציעו את אותו המחיר המינימלי עבור מ"ר לדירה. למשל, אם שניים או שלושה יזמים הציעו את אותו הסכום המינימלי, על מנת לשפר את הסיכויים שלהם לזכות במכרז, הם יכולים להוסיף תוספת תשלום למחיר הקרקע – וכאן הזוכה הוא דווקא זה שהציע את הסכום הגבוה ביותר.

לפי תהליך המכרז, נבחר בשלב הראשון מי שהציע את המחיר הנמוך ביותר לרוכשי הדירות למ"ר. בשלב השני, מבין מי שהציעו את המחיר הנמוך ביותר למ"ר שהוא המינימום, תיבחר ההצעה של המציע שהציע את התוספת הגבוהה ביותר על מחיר הקרקע. כלומר, מי שזוכה במכרז הוא זה שהציע מצד אחד את המחיר הנמוך ביותר למ"ר לדירה, ומצד שני את המחיר הגבוה ביותר עבור התוספת על הקרקע.

אך לטענת רמ"י, אמנם במסגרת תוכנית מחיר מופחת הזכאים יקבלו דירות בהנחה, אולם ההצעות הגבוהות על מחיר הקרקע יתגלגלו בסופו של דבר אל רוכשי הדירות בשוק החופשי, שמהוות קרוב למחצית מהפרויקטים הללו. על מנת שלא ללבות את המחירים שמאמירים גם כך, החליטו לבטל את אותה תחרות.

בנוסף, ברמ"י ציינו כי במכרזים שכבר הושלמו בערים כמו באר יעקב ורמת גן יזמים הוסיפו עשרות מיליוני שקלים למחירי הקרקע כדי לזכות, מצב שעלול להוביל גם קבלנים שלא משתתפים במכרזים אלה להעלות את מחירי הדיור בפרויקטים חדשים שהם בונים.

שתפו:

Facebook
Twitter
WhatsApp