fbpx

מה גרם לכך שרווח הבנקים בישראל לשנת 22 מזנק ל-22.22 מיליארד שקל?

את רווחי ארבעת השחקנים הגדולים רושמים (הפועלים, לאומי, מזרחי טפחות ודיסקונט) אשר זינקו בשנת 2022 ב־31.5%, והסתכמו ב־22.22 מיליארד שקל. כך עולה מדוחות הבנקים שפורסמו עד כה. זהו הרווח הגבוה ביותר אי־פעם שפרסמו הבנקים.
מה גרם לכך שרווח הבנקים בישראל לשנת 22 מזנק ל-22.22 מיליארד שקל?

כלכלה | השקעות | עסקים | הייטק

בזמן שבארה"ב שלושה בנקים נסגרו בשל משיכת פיקדונות,
הבנקים בישראל ממשיכים לזנק ומפרסמים תוצאות שיא של כל הזמנים.


את רווחי ארבעת השחקנים הגדולים רושמים (הפועלים, לאומי, מזרחי טפחות ודיסקונט)
אשר זינקו בשנת 2022 ב־31.5%, והסתכמו ב־22.22 מיליארד שקל. כך עולה מדוחות הבנקים שפורסמו עד כה. זהו הרווח הגבוה ביותר אי־פעם שפרסמו הבנקים.

אז מהם הגורמים העיקריים לזינוק ברווחי הבנקים?
מצד אחד עליית הריבית והאינפלציה ומהצד השני הריביות הנמוכות בפיקדונות, הם אלו הסיבות שהזניקו את הכנסות הבנקים שייקרה לבעלי החובות את החזרי ההלוואות, בנוסף הרווחים העצומים מגיעים מגידול חד בהכנסות שהביאו לתמחור יקר וגבוה יותר בהלוואות החדשות.

אז מי המובילות בקטגוריות התשואה והרווח?
את התשואה להון הגבוהה ביותר (20.6%) הציג בנק מזרחי
את הרווח הנקי הגבוה ביותר הציג בנק לאומי, שהרוויח 7.7 מיליארד שקל.
הבנק הבינלאומי הוא היחיד שטרם פרסם את דוחותיו מסיבות לא ידועות, ככול הנראה שלאחר פרסום דוחותיו, ככול הנראה הרווחים של סך כל הבנקים יגיעו ל-25 מיליארד דולר.

ומה לגבי תיק האשראי?

תיק האשראי של ארבעת הבנקים רשם צמיחה חדה של 13.8% בשנה ל־1.32 טריליון שקל.

 

מעניין לדעת מה יעלה בגורלם של הבנקים לאור תוכניות הממשלה לקדם את הרפורמה.
מאות כלכלנים, בכירים באקדמיה ומשנים לשעבר לנגיד בנק ישראל, פרסמו גילוי דעת חריג נגד הרפורמה והנזקים שהיא עלולה להביא איתה לכלכלה הישראלית.

 

ובקטגוריית עובדי הבנק שיזכרו את שנת 2022 כשנה המוצלחת ביותר
מנצחים עובדי בנק לאומי שנהנו מהבונוסים הנדיבים ביותר שחילק הבנק, על פי הסכם השכר הקיבוצי שנחתם בין ההנהלה לבין הוועד יזכו העובדים בבונוס שמן ומשולש בגובה שלוש משכורות בעקבות רווחי הבנק מהשנה החולפת ובמענק מיוחד בגובה 10,000 ₪ לרגל חגיגות 120 שנה לבנק לאומי.

על פי ההסכם, אם הבנק יעמוד בתשואה המצופה
ישולם לעובדים בונוס משמעותי במיוחד של 2.25 משכורות, ובגין תשואה של 12.5%־17% ישולם סכום יחסי. בנוסף, יהיה הבנק רשאי להעסיק עובדים תחת ההסכם הקיבוצי, ללא מתן קביעות, לתקופה של עד 10 שנים באופן מדורג ולא אחרי ארבע שנים כפי שהיה עד עתה.

עוד סוכם כי ההנהלה תהיה רשאית להעסיק 950 עובדים בהסכם טכנולוגי שאינו כפוף לכללי הוועד, לעומת כמה מאות שכבר מועסקים כך כיום.

 

האם יעד של 17% ואף 15% הוא ריאלי?
בדיווח לבורסה רמזו הבנק אודות ההסכם כי תשואה להון של 15% היא אכן אפשרית, אנליסטים פחות אופטימים ומעריכים: "לאומי יהיה אחד הנפגעים הגדולים מהעלייה בהפרשות להפסדי אשראי"


מיכה גולדברג, סמנכ"ל המחקר בפסגות בית השקעות טוען ש "כדי להגיע לתשואה על הבנק לרשום רווחים של כ־9 מיליארד שקל בשנה הנוכחית, וזה גידול נאה. אבל צריך לזכור שבנק לאומי ירשום השנה רווח הון של כ־523 מיליון שקל ממכירת בית מאני ששווה לבדו כ־1%. יש גם את בית לין שעומד בפני מכירה ומגלם פוטנציאל רווח דומה".

ומוסיף: "סימן השאלה הגדול הינו, האם השינוי בסביבת המאקרו לצד עליית הריבית והשפעות האירועים הפוליטיים בישראל, על רקע השינויים במערכת המשפט, יביאו לעליה משמעותית בהפרשות להפסדי אשראי. אנו חושבים שהתשובה לכך הינה חיובית, וכי לאומי יהיה אחד הנפגעים הגדולים מהעלייה בהפרשות להפסדי אשראי".

 

שתפו:

Facebook
Twitter
WhatsApp