גוגל כבר לא לבד – ככה AI משפיע על האופן שאנו מחפשים מידע באינטרנט

בעידן הדיגיטלי המתפתח במהירות, הבינה המלאכותית (AI) משנה את חוקי המשחק גם בכל הקשור לחיפוש תוכן, ומכאן שגם על הדרך לשווק תוכן.
השפעה הבינה המלאכותית על מנועי החיפוש ו-SEO
השפעה הבינה המלאכותית על מנועי החיפוש ו-SEO
מנועי החיפוש המסורתיים – ובראשם גוגל – מפנים כעת מקום לכלי AI מתקדמים, והמותגים נדרשים להתאים את אסטרטגיות השיווק שלהם למציאות החדשה.

המעבר ממנועי חיפוש מסורתיים לכלי AI

עד לאחרונה, מנועי חיפוש כמו גוגל שלטו בתחום החיפוש המקוון. עם זאת, בשנת 2025, נתח השוק של גוגל ירד בפעם הראשונה מתחת ל-90%, בין היתר בשל עלייתם של צ'אטבוטים וכלי AI המספקים תשובות מהירות וממוקדות. אם בעבר תהליך החיפוש כלל הזנת שאילתא וקבלת רשימת קישורים, כיום משתמשים מקבלים תשובות ישירות המנוסחות "בגובה העיניים", ללא צורך לחפש את המידע שחיפשנו באתרים חיצוניים. צעירים כיום (ולא רק הם) מעדיפים להשתמש בפלטפורמות כמו אינסטגרם, טיקטוק וכלי AI כמו ChatGPT לחיפוש מידע, מה שמשנה את דפוסי החיפוש המסורתיים. משתמשים אלו מצפים למידע מהיר, נגיש ומיידי ללא צורך במעבר בין אתרים שונים.

השלכות למותגים ולשיווק התוכן

המעבר לכלי AI מציב אתגרים והזדמנויות למותגים. ה-SEO המסורתי, שהתמקד באלגוריתמים של גוגל, אינו מספיק עוד. המשמעות היא שהתוכן צריך להיות נגיש ומותאם לאופן שבו כלי AI מנתחים ומציגים מידע. בנוסף, יש צורך בהבנה עמוקה יותר של איך מנועי AI מבססים את התשובות שלהם, מהי החשיבות של מקורות אמינים, וכיצד ניתן למקסם את החשיפה באמצעות התאמות ייחודיות.
כדי לשמור על נוכחות דיגיטלית ולהופיע בתוצאות החיפוש של כלי AI, יש לאמץ אסטרטגיות חדשות.

להלן כמה מושגים חדשים שנכנסו לעולמנו וכדאי להכיר בהקשר הזה:

AIO = AI Optimization
GEO = Generative Engine Optimization
CEO = Chat Engine Optimization
LMO = Language Model Optimization
אסטרטגיות אלו מתמקדות ביצירת תוכן שניתן לעיבוד בקלות על ידי אלגוריתמים של AI ומתן תשובות ממוקדות לשאלות של משתמשים.

אסטרטגיות מותאמות לעידן ה-AI

1. יצירת תוכן איכותי וממוקד: תוכן המספק תשובות ישירות לשאלות נפוצות של הלקוחות הופך להיות חיוני יותר מאי פעם. לדוגמה, אם לקוח שואל "איפה ניתן למצוא אוכל טבעוני בתל אביב?", התוכן צריך לכלול רשימה מפורטת של מסעדות טבעוניות, שעות פעילות, המלצות גולשים ועוד. הכוונה היא לספק ערך מוסף, ולא רק מידע כללי.
2. שילוב מקורות אמינים: תוכן הכולל קישורים למקורות מהימנים, כגון מחקרים אקדמיים, נתוני ממשלה או מאמרים מקצועיים, זוכה לדירוג גבוה יותר על ידי כלי AI. חשוב לכלול הפניות עדכניות ולוודא שהמידע מדויק ואמין, שכן כלי AI מעריכים תוכן איכותי ומבוסס.
3. סגנון כתיבה דיבורי וידידותי: בינה מלאכותית מתוכננת לזהות ולנתח טקסטים בדומה לאדם. לכן, סגנון כתיבה זורם וידידותי משפר את סיכויי החשיפה בתוצאות החיפוש. כדאי להשתמש בשפה טבעית ולהימנע משימוש מוגזם במילות מפתח. תוכן שנכתב בצורה שיחתית הוא לא רק נגיש יותר, אלא גם מעניין יותר לקריאה.
4. הצגת נתונים ואמינות: נתונים סטטיסטיים ומספרים משפרים את האמינות של התוכן. למשל, אם מדברים על מגמות בשיווק דיגיטלי, כדאי לכלול נתונים עדכניים הממחישים את הנקודות העיקריות. השילוב של מספרים וגרפים יכול להוות יתרון משמעותי בתהליך הדירוג של כלי AI.
5. נוכחות פעילה ברשתות החברתיות: כלי AI לומדים רבות מהרשתות החברתיות, ולכן נוכחות אקטיבית בפלטפורמות כמו טיקטוק, לינקדאין ופייסבוק יכולה להגדיל את הנראות של המותג. מעורבות גבוהה (לייקים, שיתופים, תגובות) מאותתת לאלגוריתמים שהתוכן רלוונטי ובעל ערך. לכן, מותגים צריכים להשקיע יותר ביצירת תוכן אינטראקטיבי שמקדם מעורבות.

האתגרים וההזדמנויות

המעבר לעידן ה-AI מציב אתגרים, אך גם פותח דלתות להזדמנויות חדשות. למשל, מותגים יכולים להשתמש ב-AI לניתוח מגמות וליצירת תוכן אוטומטי בהתאמה אישית לקהל היעד. עם זאת, מותגים שלא יתאימו את עצמם למציאות המשתנה עלולים לאבד חשיפה ולפגר אחרי המתחרים. מעבר לכך, שוק הפרסום צפוי לעבור שינויים משמעותיים, כאשר פרסומות מסורתיות יהפכו לפחות רלוונטיות לטובת תוכן מבוסס AI שמותאם אישית לכל משתמש.
 
חברות העוסקות בשיווק דיגיטלי בעולם בכלל ובישראל בפרט צריכות להיות מודעות לשינויים על מנת לבצע את ההתאמות עבור הלקוחות שלהן. כך, למשל, בחברת מקסי סייט (MXI) – העוסקת ביצירת פתרונות שיווק מתקדמים לעסקים – הבינו היטב את המגמה המתפתחת הזו ,והחלו להתאים את אסטרטגיות הקידום והשיווק הדיגיטלי למציאות החדשה. באמצעות שילוב כלים חכמים, התאמת תוכן למנועי חיפוש מבוססי AI וניהול קמפיינים דיגיטליים מותאמים אישית, מקסי מבטיחה שלקוחותיה ימשיכו ליהנות מחשיפה מקסימלית ותוצאות אפקטיביות גם בעולם שבו הבינה המלאכותית הופכת לשחקן מרכזי בתחום החיפוש.
טקסט

שתפו:

Facebook
Twitter
WhatsApp