חזרתו של טראמפ והאיום של הממשל על תעלת פנמה

עוד טרם כניסתו לבית הלבן, הנשיא המיועד חוזר לאיים על מדינות אחרות, והפעם על פנמה שבמרכז אמריקה, בטענה שהיא מנצלת את התעלה כדי לרמות את ארה"ב. האמנם?
חזרתו של טראמפ והאיום של הממשל על תעלת פנמה
חזרתו של טראמפ והאיום של הממשל על תעלת פנמה
תעלת פנמה היא אחת היצירות ההנדסיות המרשימות ביותר בהיסטוריה האנושית. התעלה, באורך 82 קילומטרים, חוצה את רצועת היבשה של פנמה ומחברת בין האוקיינוס האטלנטי לאוקיינוס השקט. היא מאפשרת מעבר ימי מהיר יותר ומייתרת את הצורך להפליג סביב דרום אמריקה דרך כף הורן. הפרויקט השאפתני הפך לציון דרך היסטורי, כלכלי וגיאופוליטי והשפיע עמוקות על המסחר העולמי.
תעלת פנמה, שנפתחה לשיט ב-1914, היא אחד הפרויקטים ההנדסיים המרשימים ביותר בהיסטוריה המודרנית. באורך של 77 קילומטר, התעלה מחברת בין האוקיינוס האטלנטי לאוקיינוס השקט, ומקצרת משמעותית את זמן השיט בין שתי החופים של אמריקה. ארצות הברית מילאה תפקיד מרכזי בבניית התעלה, לאחר שרכשה את הזכויות והציוד מצרפת שנכשלה במשימה. הפרויקט היה כרוך באתגרים רבים, כולל התמודדות עם מחלות טרופיות ומכשולים הנדסיים מורכבים. עם זאת, ההצלחה הייתה מרשימה, והתעלה הפכה לנתיב שיט מרכזי בסחר העולמי.

טראמפ כמנהגו נוהג

לאחרונה, הנשיא הנבחר דונלד טראמפ הביע תרעומת כלפי פנמה, בטענה שהיא מרמה את ארצות הברית ואינה נוהגת בהגינות בכל הקשור לשימוש בתעלה. טראמפ אף איים לקחת את השליטה על התעלה ממדינת פנמה, בהתבסס על תרומתה ההיסטורית של ארצות הברית לבנייתה. טראמפ טען כי התעריפים שגובה פנמה עבור השימוש בתעלה הם "מגוחכים" ו"מאוד לא הוגנים", במיוחד לאור "הנדיבות יוצאת הדופן" שהעניקה ארצות הברית לפנמה. הוא אף הזהיר כי אם פנמה לא תנהג בהגינות, ארצות הברית עשויה לדרוש את החזרת השליטה על התעלה.

ארצות הברית העבירה את השליטה בתעלה לפנמה

חשוב לציין כי ב-1999, ארצות הברית העבירה את השליטה המלאה על התעלה לידי פנמה, בהתאם להסכמים שנחתמו קודם לכן ב-1977. מאז, התעלה מהווה מקור הכנסה משמעותי לפנמה, ומספקת כ-80% מהכנסותיה באופן ישיר או עקיף. נשיא פנמה, חוסה ראול מולינו, כבר הגיב לאיומים של טראמפ, והדגיש כי עצמאותה של פנמה אינה נתונה למשא ומתן. הוא גם הכחיש את הטענות לגבי השפעה סינית על ניהול התעלה, נושא שטראמפ העלה כחלק מחששותיו.

האם טראמפ יעשה את זה?

בהתחשב באופיו של טראמפ ובהיסטוריה של הצהרותיו, קשה לדעת עד כמה האיום שלו עשוי להפוך למעשים בפועל. עם זאת, יש לזכור כי נטילת שליטה על נכס של מדינה ריבונית היא צעד קיצוני ביותר ביחסים בינלאומיים, ועלול לגרור תגובות חריפות מצד הקהילה הבינלאומית. בסופו של דבר, האיומים של טראמפ מדגישים את החשיבות הגיאופוליטית והכלכלית המתמשכת של תעלת פנמה, ואת המתחים שעדיין קיימים סביב השליטה והניהול של נכס אסטרטגי זה.

מעט היסטוריה של תעלת פנמה

תעלת פנמה נולדה מתוך חלום ישן: ליצור קיצור דרך ימי בין האוקיינוסים. הניסיון הראשון לבנות את התעלה נעשה על ידי הצרפתים בשנות ה-80 של המאה ה-19, בניהולו של פרדיננד דה לספס, מהנדס מפורסם שבנה את תעלת סואץ. אך הפרויקט נכשל בגלל בעיות טכניות, מחלות (כגון מלריה וקדחת צהובה) ושחיתות כלכלית. מעל 20,000 פועלים איבדו את חייהם בניסיון זה.

ב-1904 עבר הפרויקט לידיהם של האמריקנים, שהצליחו היכן שהצרפתים נכשלו. האמריקנים השתמשו בטכנולוגיה מתקדמת יותר וביצעו עבודות תשתית רחבות, כמו גם תוכניות לריסון מחלות. התעלה נפתחה ב-1914 לאחר עשור של עבודה מאומצת.

חשיבות כלכלית וגיאופוליטית וכיצד תעלת פנמה מנוהלת היום

תעלת פנמה הפכה לגורם מרכזי במסחר העולמי. המעבר דרכה חוסך אלפי קילומטרים של הפלגה, מה שמוריד עלויות ותורם ליעילות הסחר הבינלאומי. במקביל, היא העניקה לארצות הברית השפעה אסטרטגית משמעותית באזור. במשך שנים ארוכות התעלה נוהלה על ידי האמריקנים, אך בשנת 1999 הועברה לניהול פנמה, בהתאם להסכם שנחתם ב-1977.

כיצד התעלה מנוהלת כיום
תעלת פנמה מנוהלת על ידי רשות תעלת פנמה (Panama Canal Authority – ACP), גוף ממשלתי אוטונומי. הרשות אחראית על תחזוקת התעלה, ניהולה ותפעולה היומיומי. אחד האתגרים הגדולים בניהול התעלה הוא ההתמודדות עם גידול בסחר הימי ומעבר של אוניות גדולות יותר.

ב-2016 הושלם פרויקט הרחבה משמעותי, שנקרא "תעלת פנמה המורחבת" או "הפרויקט החדש". הרחבה זו הוסיפה תאי שיט (Locks) חדשים שיכולים לאפשר מעבר של אוניות גדולות מסוג "נאו-פנמקס". הפרויקט שיפר את היכולת הלוגיסטית של התעלה והגביר את כמות הסחורות שיכולות לעבור דרכה.

בנוסף, תעלת פנמה מתמודדת עם אתגרים סביבתיים כמו שינויי אקלים ומחסור במים מתוקים, הדרושים להפעלת תאי השיט. הרשות משקיעה בטכנולוגיות חדשות ובתוכניות לשימור מים כדי להבטיח את פעילות התעלה גם בעתיד.

סיכום

תעלת פנמה אינה רק מעבר מים; היא סמל לעקשנות האנושית ולכושר ההמצאה. מהכישלון הצרפתי ועד לניהול המוצלח של פנמה, סיפור התעלה הוא עדות לכוחה של עבודה משותפת וטכנולוגיה מתקדמת. כיום, התעלה ממשיכה להיות שחקן מפתח בכלכלה העולמית ונכס אסטרטגי חשוב לפנמה ולעולם כולו.

הצרפתים נכשלו בשל בעיות טכניות, תנאי שטח קשים, מחלות כמו מלריה וקדחת צהובה, וניהול כושל שכלל שחיתות. הפרויקט הוביל לאובדן של אלפי חיים והותיר את החברה שפשטה רגל.

התעלה מקצרת משמעותית את זמן השיט בין האוקיינוסים האטלנטי והפסיפי, מה שמוזיל עלויות ומייעל את המסחר העולמי. היא מהווה נתיב מרכזי לאוניות משא, בעיקר במגזרי אנרגיה, חקלאות וטכנולוגיה.

ב-2016 הושלמה הרחבת התעלה עם תאי שיט חדשים שנקראים "נאו-פנמקס", המאפשרים מעבר של אוניות גדולות יותר. פרויקט זה שיפר את כושר התעלה להתמודד עם הדרישות המודרניות.

שתפו:

Facebook
Twitter
WhatsApp