עלייה דרמטית בתאונות דרכים בישראל במהלך שנת 2024

שבוע הבטיחות בדרכים - עם כל תשומת הלב התקשורתית והציבורית למלחמה, לא שמנו לב שהמצב בכבישים גם הוא בכי רע. למה זה קורה? ומה ניתן לעשות בנושא?
שבוע הבטיחות בדרכים
שבוע הבטיחות בדרכים
בשנת 2024, ישראל מתמודדת עם מצב חריג ומטריד בתחום בטיחות הדרכים, כאשר הנתונים מצביעים על עלייה משמעותית במספר תאונות הדרכים והרוגים. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הנתונים לתקופת ינואר-ספטמבר 2024 מעידים על מגמה מדאיגה שדורשת התייחסות מיידית. רק לשם ההמחשה, מספר ההרוגים בתקופה זו הגיע לשיא של 333 בני אדם, המהווה עלייה של 20.7% בהשוואה לאותה תקופה בשנת 2023, שבה נרשמו 276 הרוגים. זהו המספר הגבוה ביותר של הרוגים ב-18 השנים האחרונות.

כותרת משנה

דוגמאות בולטות נוספות מראות, כי האוכלוסייה הערבית נפגעת באופן מיוחד: מספר ההרוגים הערבים עלה בשיעור תלול של 67.6%, מ-71 הרוגים ב-2023 ל-119 הרוגים ב-2024. במיוחד מדאיג מספר הילדים הערבים שנהרגו, אשר עלה מ-16 ל-21, גידול של 31.3%. תאונות הדרכים הקטלניות גם הן בעלייה חדה: 306 תאונות קטלניות בתקופת ינואר-ספטמבר 2024, עלייה של 20% לעומת 255 תאונות באותה תקופה ב-2023. הנתונים מורים על מגמות מעורבות בכלי תחבורה שונים. בעוד שבתאונות הקשורות לקורקינטים חשמליים נרשמה עלייה של 21.7% בנפגעים, בתאונות אופניים חשמליים חלה ירידה קלה של 1.7%.

מה יכולה הממשלה להפוך את כבישי ישראל לבטוחים יותר?

נכון שהגורם האנושי הוא משמעותי, אולם להערכתי, הממשלה יכולה וצריכה לנקוט בצעדים מספר כדי להתמודד עם התופעה, בהם:
1. הגברת אכיפת חוקי התנועה וענישה משמעותית יותר על עברות תנועה מסוכנות.
2. השקעה בחינוך והסברה, במיוחד בקרב האוכלוסייה הערבית, בנושא בטיחות בדרכים.
3. שיפור תשתיות הכבישים והוספת מסלולים בטוחים להולכי רגל, רוכבי אופניים וכלי תחבורה חשמליים.
4. הסדרת השימוש בכלי תחבורה חשמליים באמצעות חקיקה ברורה והכשרה מחייבת למשתמשים.
5. הגדלת תקציבים למחקר ופיתוח של טכנולוגיות בטיחות בכלי רכב.

סיכום

מהנתונים עולה כי למרות ירידה במספר התאונות הכולל, חומרת התאונות והמספר המדאיג של הרוגים מחייבים טיפול מערכתי ודחוף.

שתפו:

Facebook
Twitter
WhatsApp