fbpx

מדוע אוכלים דברי חלב בשבועות

חג שבועות, מתכונים לשבועות - מאיפה זה בא? כמדי שנה בחודש יוני (ו' בסיון לפי הלוח העברי) אנו מציינים את שבועות באכילת מאכלים חלביים. בין הלזניה לעוגת הגבינה, עצרתם שנייה לשאול – למה זה?
מדוע אוכלים דברי חלב בשבועות

שמות נוספים לחג השבועות

חג השבועות, המציין את מתן תורה בהר סיני ומכונה במקרא גם "חג קציר" או "יום הביכורים", הוא חג חלבי במסורת היהודית. האכילה של מוצרי חלב בחג זה מסמלת את החלב הנקי והטהור שנהנה ממנו עם ישראל עם קבלת התורה. מנהג זה מקורו במדרש חז"ל, לפיו עם ישראל שהה במדבר לפני מתן תורה, ולא הספיקו להכין מזון כשר לאכילה לפי חוקי הכשרות שקיבלו. לכן, הם נאלצו לאכול מזון חלבי באותה עת. אגב, התורה עצמה נמשלה לחלב על ידי חז"ל, ככתוב בשיר השירים: "חלב ולשון תחת לשונך" (שיר השירים ד, יא). לפי הפרשנות המקובלת, החלב מסמל את התורה הטהורה והמזינה שניתנה לעם ישראל.

מאכלים טיפוסיים לחג השבועות כוללים: לביבות גבינה, קיש גבינה, עוגות גבינה, בורקס גבינה, מלאווח, ריזו'ז גבינה ועוד. כל אלה הם מאכלים חלביים שמסמלים את החג ואת המסורת של אכילת מוצרי חלב. בחג השבועות, אין מאכלים ספציפיים שאסורים לאכילה. עם זאת, יש להקפיד על כשרות המזון ולא לערבב בין מאכלים חלביים לבשריים, כמתחייב בהלכות הכשרות היהודיות.

החיים לפי המסורת

אבל לא רק חלב; במסורת היהודית נהוג לשלב דבש עם מאכלי חלב בחג השבועות, בין השאר כי דבש וחלב מייצגים את "ארץ זבת חלב ודבש" – הדבש והחלב מסמלים את ברכת הארץ הטובה והפורייה שהובטחה לעם ישראל בתורה שניתנה בחג השבועות. כמו כן, התורה נמשלת לדבש ולחלב בגלל מתיקותה וטעמה הערב והמזין לנפש. על כך חז"ל אמרו: "לא תורה אלא אם כן שרויה בדבש" – מכאן המנהג לשלב דבש בליווי מאכלי חלב בחג השבועות.

המרוויחות הגדולות מחג השבועות

חג השבועות הוא גם התקופה הרווחית של חברות מזון בישראל, ובראשן תנובה, טרה ושטראוס. אלה משקיעות משאבים רבים בפרסום ושיווק של מוצריהן החלביים לקראת החג, בעקבות הדרישה והתחרות ביניהן. מכירות הגבינות, החלב, הלבנה והמאכלים החלביים האחרים עולות באופן משמעותי בתקופה זו.

שתפו:

Facebook
Twitter
WhatsApp