fbpx

הכנסת הוריהם גבוהה יותר, הילדים מגיעים להישגים גבוהים יותר

המחקר נועד לספק מבט מעמיק על ביצועי התלמידים תוך התמקדות במאפיינים דמוגרפיים כמו מין, רמת השכלת האם, עשירון ההכנסה של ההורים, וארץ הלידה. ממצאים אלו מדגישים כיצד גורמים חיצוניים יכולים להשפיע בצורה משמעותית על ההישגים הלימודיים של התלמידים.
שגרה בגן ילדים
בהודעה האחרונה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על הישגי תלמידי כיתות ד' במבחני הערכה חיצוניים בשפת אם (עברית וערבית) לשנת הלימודים תשפ"ב (2021/22), עולה תמונה ברורה של פערים בהישגים בין אוכלוסיות שונות. המחקר נועד לספק מבט מעמיק על ביצועי התלמידים תוך התמקדות במאפיינים דמוגרפיים כמו מין, רמת השכלת האם, עשירון ההכנסה של ההורים, וארץ הלידה. ממצאים אלו מדגישים כיצד גורמים חיצוניים יכולים להשפיע בצורה משמעותית על ההישגים הלימודיים של התלמידים.

חינוך עברי: הפערים בין בנים לבנות ומעמד סוציו-אקונומי

בקרב התלמידים דוברי העברית, המחקר מראה כי הישגי הבנות עולים בצורה ברורה על הישגי הבנים. הבנות השיגו בממוצע 305 נקודות לעומת 294 נקודות בלבד אצל הבנים. בנוסף, 46.6% מהבנות הגיעו לרמת ביצוע גבוהה לעומת 39.3% בלבד מהבנים. מדובר בנתונים המדגישים את היתרון היחסי של הבנות בהבנת הנקרא בשלב זה של הלימודים.

הדו"ח גם בוחן את הקשר בין מוצא התלמידים להישגיהם.

ילידי ישראל הראו ביצועים טובים יותר מילידי חו"ל, כאשר ממוצע הציונים של ילידי ישראל עמד על 301 נקודות לעומת 281 נקודות בלבד עבור ילידי חו"ל. במיוחד בולטים הישגי ילידי ארה"ב, אשר הציון הממוצע שלהם היה 303 נקודות, כאשר 47.9% מהם נמצאים ברמת ביצוע גבוהה. נתון זה עשוי לשקף את הבדלי התרבות והחינוך בין המדינות השונות ואת יכולתם של ילדים ילידי ארה"ב להתמודד טוב יותר עם השפה העברית במבחנים חיצוניים.

הכנסת הורים והישגי הילדים

אחד הממצאים המשמעותיים בדו"ח הוא הקשר החזק בין השכלת האם להישגי הילדים. תלמידים לאימהות בעלות תואר שלישי הגיעו לממוצע של 324 נקודות, לעומת ממוצע של 275 נקודות לתלמידים שאימותיהם לא סיימו תיכון. זהו פער של 49 נקודות המדגיש את חשיבות ההשכלה ההורית על הצלחת הילדים. 45% מהתלמידים שהשכלת האם שלהם נמוכה היו ברמת ביצוע נמוכה, לעומת רק 11.4% בקרב תלמידים שאימותיהם בעלות תואר שלישי.

בדומה לכך, המחקר מראה שגם לעשירון ההכנסה של ההורים יש השפעה ישירה על הישגי הילדים. תלמידים ממשפחות השייכות לעשירון הגבוה (9-10) הגיעו לממוצע ציונים של 311 נקודות, לעומת 283 נקודות בלבד לתלמידים ממשפחות בעשירון הנמוך (1-2). התפלגות רמות הביצוע מראה גם היא על פערים גדולים: 51.7% מהתלמידים בעשירון הגבוה היו ברמת ביצוע גבוהה, לעומת 31.5% בלבד בעשירון הנמוך.

חינוך ערבי: פערים משמעותיים ותפקיד הכנסה והשכלה

במגזר הערבי, נראים פערים דומים בין בנים לבנות. ממוצע הציונים של הבנות עמד על 307 נקודות, לעומת 293 נקודות בלבד לבנים. הבנות נוטות להצליח יותר בהבנת הנקרא גם במגזר זה, אם כי התמונה הכללית מעוררת דאגה: 47.6% מכלל התלמידים הערבים נמצאו ברמת ביצוע נמוכה מאוד, כאשר יותר מחצי מהבנים (52.6%) נכנסו לקטגוריה זו, לעומת 43.1% מהבנות.

בניגוד לנתונים בחינוך העברי, רק 3.5% מהתלמידים במגזר הערבי הגיעו לרמת ביצוע גבוהה. זהו נתון נמוך במיוחד המעיד על הקשיים הניצבים בפני תלמידים במגזר זה, ואולי על הצורך בהשקעה חינוכית נוספת כדי לשפר את המצב.

גם במגזר הערבי ניכרת השפעת השכלת האם על הישגי התלמידים. תלמידים לאימהות בעלות תואר שני ומעלה הגיעו לממוצע של 324 נקודות, בעוד שתלמידים לאימהות שלא סיימו תיכון הגיעו לממוצע של 283 נקודות. נתון חשוב נוסף הוא העובדה ש-54.3% מהתלמידים שאימותיהם בעלות השכלה נמוכה נמצאו ברמת ביצוע נמוכה מאוד, לעומת 27.8% בלבד בקרב תלמידים שאימותיהם בעלות תואר שני ומעלה.

בנוסף, כמו במגזר העברי, ישנה השפעה ברורה גם לרמת ההכנסה של ההורים על הישגי הילדים. תלמידים שהכנסת הוריהם גבוהה יותר (עשירון 9-10) השיגו בממוצע 319 נקודות, לעומת 294 נקודות בקרב תלמידים מעשירון הכנסה נמוך (1-2). אחוז התלמידים ברמת ביצוע נמוכה מאוד בקרב העשירון הנמוך עומד על 53.8%, לעומת 32.5% בלבד בקרב תלמידים מהעשירון הגבוה.

מסקנות

הנתונים המוצגים בדו"ח מדגישים את הקשר החזק בין מאפיינים סוציו-אקונומיים והישגי תלמידים בשלב מוקדם זה של החינוך. גורמים כמו השכלת האם, מוצא, ועשירון הכנסה, משפיעים באופן משמעותי על הצלחת התלמידים, כאשר תלמידים ממשפחות אמידות ומבוססות יותר מצליחים להגיע להישגים גבוהים יותר במבחני הערכה חיצוניים. פערים אלו מצביעים על הצורך בהתערבות חינוכית ממוקדת כדי לצמצם את הפערים ולהעניק לכלל התלמידים הזדמנויות שוות להצלחה.

סיכום

בבחינות החיצוניות בכיתות ד' בחינוך העברי, הבנות השיגו ציונים ממוצעים גבוהים יותר מהבנים (305 לעומת 294 נקודות). בנוסף, 46.6% מהבנות היו ברמת ביצוע גבוהה, לעומת 39.3% מהבנים. ממצאים אלו מצביעים על יתרון יחסי של הבנות בהבנת הנקרא.

ככל שהשכלת האם גבוהה יותר, כך הישגי הילדים טובים יותר. לדוגמה, ילדים לאימהות בעלות תואר שלישי השיגו בממוצע 324 נקודות, לעומת 275 נקודות לילדים לאימהות שלא סיימו תיכון.

תלמידים מעשירון הכנסה גבוה (9-10) השיגו ממוצע ציונים גבוה יותר (311 נקודות) לעומת תלמידים מעשירון נמוך (1-2) עם ממוצע של 283 נקודות. גם אחוז התלמידים ברמת ביצוע גבוהה היה גבוה יותר בעשירון העליון.

המידע נכתב ע"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה – בקישור הבא

שתפו:

Facebook
Twitter
WhatsApp