מבחינת פילוח הנסועה לפי סוגי רכבים, הרכבים הפרטיים ממשיכים להיות האחראים המרכזיים על רוב התנועה בכבישים. הנסועה השנתית הממוצעת של רכב פרטי עמדה בשנת 2023 על 14.7 אלף ק"מ, לעומת 15.2 אלף ק"מ בשנת 2022, נתון המצביע על ירידה מסוימת בשימוש הכללי בכלי רכב פרטיים. אך למרות הירידה בנסועה השנתית של רכב בודד, סך הנסועה של כל הרכבים הפרטיים הסתכמה ב-52.6 מיליארד ק"מ, עלייה של 0.7% לעומת השנה הקודמת.
הרכבים הפרטיים מהווים את החלק הארי של התנועה בכבישים, כאשר הם מהווים כ-79.7% מסך הנסועה השנתית. לעומתם, משאיות מהוות רק 12.8% מסך הנסועה, נתון הממחיש את ההבדל הדרמטי בין השימוש בכלי רכב פרטיים לכלי רכב מסחריים.
כפי שניתן לצפות, רכבים חדשים נוטים לנסוע יותר מאשר רכבים ישנים, זאת כתוצאה מהאמינות והביצועים הגבוהים של רכבים חדשים. נתון מעניין הוא שהנסועה השנתית הממוצעת של כלי רכב פרטיים חדשים (עד גיל 3) בבעלות חברות ליסינג עמדה על 26.6 אלף ק"מ בשנת 2023, ירידה מ-28.4 אלף ק"מ בשנת 2022. לעומת זאת, רכבים פרטיים חדשים בבעלות פרטית נסעו בממוצע 16.0 אלף ק"מ בשנת 2023, נתון שנותר ללא שינוי מהשנה הקודמת.
רכבים חדשים המיועדים להשכרה או לתיירות נסעו גם הם פחות מאשר בעבר, כאשר הנסועה השנתית הממוצעת שלהם עמדה על 24.8 אלף ק"מ, ירידה לעומת 26.5 אלף ק"מ בשנת 2022. גם רכבים בבעלות חברות חוו ירידה דומה בנסועה, כאשר הם נסעו בממוצע 25.3 אלף ק"מ, לעומת 26.5 אלף ק"מ בשנת 2022.
השימוש ברכבים חשמליים והיברידיים ממשיך לצבור תאוצה, עם דפוסי נסיעה מעניינים שממחישים את השינויים בתעשיית הרכב. בשנת 2023, רכבים פרטיים חדשים (עד גיל 3) המונעים בסולר נסעו בממוצע 24.9 אלף ק"מ, נתון המשקף שימוש אינטנסיבי ברכבים מסוג זה. כלי רכב חשמליים חדשים נסעו בממוצע 20.6 אלף ק"מ, בעוד כלי רכב היברידיים נסעו 21.3 אלף ק"מ בממוצע. לעומתם, רכבים פרטיים חדשים המונעים בבנזין נסעו פחות, עם ממוצע של 17.3 אלף ק"מ בלבד.
נתון מעניין נוסף הוא ההבדל המשמעותי בנסועה של רכבים חשמליים בבעלות פרטית. רכבים חדשים אלה נסעו בממוצע 43.0% יותר מאשר רכבים פרטיים חדשים לא-חשמליים, עם ממוצע של 20.6 אלף ק"מ לעומת 14.4 אלף ק"מ, בהתאמה. ההבדל הזה משקף את הפופולריות הגוברת של רכבים חשמליים ואת השימוש האינטנסיבי בהם, ייתכן בשל יתרונות תפעוליים וכלכליים כגון עלות הדלק הנמוכה יותר.
בשנת 2023, סך הנסועה של כלל כלי הרכב המנועיים בישראל הסתכמה ב-65.9 מיליארד ק"מ, עלייה של פחות מ-0.1% בהשוואה לנתוני שנת 2022. העלייה המתונה מצביעה על המשך הגידול בתנועה, אך בקצב איטי יותר מאשר בשנים קודמות.
בשנת 2023, כלי רכב פרטיים חדשים (עד גיל 3) בבעלות חברות ליסינג נסעו בממוצע 26.6 אלף ק"מ, בעוד רכבים פרטיים חדשים בבעלות פרטית נסעו בממוצע רק 16.0 אלף ק"מ. כלומר, כלי רכב בבעלות ליסינג נסעו כ-66% יותר מאשר רכבים בבעלות פרטית.
בין השנים 2000 ל-2023, סך הנסועה השנתית גדלה ב-81% ומספר כלי הרכב במדינה הוכפל פי 2.2. עם זאת, שטח הכבישים גדל רק ב-65% ואורך הכבישים גדל ב-29%, מה שגרם לצפיפות גוברת בכבישים, לתנועה כבדה יותר ולפקקים מתמשכים.
לקרוא את ההודעה לתקשורת של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה – לחצו כאן –