על פי דו"ח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ברבעון יולי-ספטמבר 2024 נרשמה ירידה של 1% במכירות רשתות השיווק בישראל, זאת לאחר עלייה של 2.2% במכירות ברבעון הקודם (אפריל-יוני). נתוני הדו"ח מעידים על האטה בקצב הגידול ברשתות השיווק, עם השפעות משתנות על תחומי המוצרים השונים. הפדיון הכולל בחודשים האחרונים מצביע על מגמה שנתית של ירידה, המנוכה מגורמי עונתיות שנבדקו.
תחומי מכירות שונים: ירידות ועליות משתנות
הדו"ח מציין שהירידה במכירות השפיעה על תחומים מסוימים ברשתות השיווק יותר מאחרים. בעוד מכירות המזון חוו ירידה מתונה של 1%, תחומים אחרים כמו טקסטיל והלבשה רשמו עלייה חדה של 10.5%, ומוצרים בני קיימה עלו ב-18.7%. תחומים נוספים, כמו מוצרי דלק, הציגו ירידה חדה של 5.1%, ככל הנראה בשל ירידה בביקושים ומעבר של קונים לאופציות אחרות או לשירותים מקוונים.
שינויים במבנה שוק המסחר הקמעונאי
הנתונים החדשים מצביעים גם על שינויים מבניים בשוק המסחר הקמעונאי. פתיחת סניפים חדשים וסגירת סניפים קיימים הם גורמים נוספים שהשפיעו על שוק רשתות השיווק. כך גם כניסת לקוחות חדשים לחנויות של רשתות מזון בעקבות מעבר מחנויות קטנות, אשר תרמה לעליות במגזרים מסוימים ולירידה באחרים.
שיטת ניתוח הנתונים
הלמ"ס ניתחה את נתוני רשתות השיווק בעזרת תוכנת X-13-ARIMA-SEATS, אשר פותחה במטרה להסיר עונתיות ולהעניק הבנה מעמיקה על מגמות מכירה אמיתיות. מדובר בתוכנה שפותחה על ידי לשכת הסטטיסטיקה של ארצות הברית ומשמשת להסרת עונתיות על סמך ממוצעים נעים.
מבט קדימה
הדו"ח הנוכחי מספק תמונה ראשונית בלבד, שתתעדכן עם קבלת נתונים נוספים מרשתות השיווק הנחקרות.