fbpx

נמלי הים של ישראל – שערי הסחר שלנו עם העולם

בישראל פועלים שלושה נמלים עיקריים – חיפה, אשדוד ואילת – להם היסטוריה ארוכה ועתיד פורה. וגם המעורבות הסינית עד כה נראית מבטיחה.
נמלי הים של ישראל

3 שנים עברו מאז נחנך נמל המפרץ בחיפה, תוצאה של ביקור בסין לפני כעשור בהובלת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה דאז ישראל כץ, במטרה לחזר אחר חברות סיניות שיפעלו בתחום התשתיות בישראל. על אף החשדות אז והיום שבשיתוף פעולה עם סין, נמל המפרץ בחיפה נפתח בשנת 2021 ומאז הוא מופעל על ידי החברה הסינית הממשלתית SIPG.

והתוצאות? משביעות רצון, צריך לומר; לפי מחקר מעודכן, נמצא כי הנמל פועל באופן יעיל, כאשר הסינים אף עשו בו מחוות סולידריות, כמו תרומה של עשרות מכולות ממוגנות לצה"ל, אירוח פלוגת חיילים וקצינים מפיקוד העורף, ועוד.

נמל חיפה

נמל חיפה הוקם כבר בתקופת המנדט הבריטי והחל לפעול בשנת 1933. לאחר קום המדינה החל פיתוח הנמל והרחבתו לכיוון מזרח. הנמל חיפה מתפרס על פני שלושה אזורים עיקריים:
• מערב הנמל – כולל רציפי מטען כללי ואוניות נוסעים. שטח זה מיועד להפוך לנמל נוסעים משולב בשימושים עירוניים, על פי תוכנית חזית הים העירונית.
• מסופי המכולות – כוללים את מסוף המכולות המזרחי, שהוא רציף באורך כ-960 מ', ואת מסוף הכרמל, שהוא רציף באורך 700 מ'.
• מסופי קישון מערב וקישון מזרח במעגנת הקישון, המשמשים בעיקר לניטול מ. כללי וחופנים.
במרחב הנמל פועלים שבעה נמלים ותאגידים העוסקים בכל סוגי המטענים – מכולות, מטען כללי, רכבים, צובר, גרעינים, כימיקלים, מלט ועוד.

נמל אשדוד

במרחב הנמלי באשדוד ישנם ארבעה נמלים ותאגידים: חברת נמל אשדוד, נמל הדרום, מסוף המלט ברציף 30 ומסוף התפזורת של כ"ל. אלו עוסקים בסוגי מטענים שונים כמכולות, מטען כללי, רכבים, צובר, גרעינים, תפזורת ומלט.
1. חברת נמל אשדוד בע"מ – הנמל הוקם ע"י רשות הנמלים והחליף את נמל תל אביב עם הפעלת הנמל באשדוד בנובמבר 1965. אורך הרציפים הכולל הוא 5,045 מטרים.
2. נמל הדרום (HCT) – מסוף המכולות נמל הדרום הוקם ע"י חנ"י והחל לפעול בשנת 2022 ע"י חברת HCT.
3. מסוף המלט ברציף 30 – משמש לפריקת אוניות מלט ומופעל ע"י חברת הנסון. אורך רציף של כ-300 מטר ועומקו של כ-10 מטרים.
4. מסוף התפזורת של כי"ל בנמל אשדוד – המסוף המופעל ע"י חברת כי"ל משנע חומצה זרחתית, פוספטים ואשלג, בצידו הדרומי של נמל אשדוד. פועלים בו 2 מזחים המאפשרים עגינה של אניות באורכים של 225-250 מטר ובעומק מקסימלי של -12 מטר.

נמל אילת

נמל אילת ממוקם בקצה הצפוני של ים סוף ומהווה השער הדרומי של מדינת ישראל. הנמל הוקם בשנת 1957 ע"י משרד התחבורה ועבר למיקומו הנוכחי בשנת 1965. בפברואר 2005 החל נמל אילת לפעול כחברה עצמאית בבעלות ממשלתית, עם ביצוע השינוי המבני בענף הנמלים ופירוקה של רשות הנמלים. בתחילת שנת 2013 הושלמה הפרטת חברת נמל אילת ע"י רשות החברות והזיכיון להפעלתו נמסר לחברת פפו ספנות הזוכה במכרז להפעלת הנמל.

נמל הנפט – קצא"א

חברת קו צינור אילת אשקלון בע"מ (קצא"א) נוסדה בשנת 1968 ומשמשת כגשר יבשתי להעברת נפט גולמי מים סוף לים התיכון , וכן בכיוון ההפוך. החברה מפעילה שני נמלים – האחד באילת והשני באשקלון. מערכת קווי הדלק להובלת הנפט הגולמי כוללת שלושה קווים: האחד, באורך 254 ק"מ, מחבר את נמל הנפט באילת עם נמל הנפט באשקלון, ואילו שני הקווים הנותרים מזינים את בתי הזיקוק בחיפה ובאשדוד.

שתפו:

Facebook
Twitter
WhatsApp