חיים יותר, ויותר טוב: מבט על מצבם של האזרחים הוותיקים בישראל

בסוף שנת 2023 מנתה אוכלוסיית האזרחים הוותיקים בישראל כ-1.252 מיליון איש, מה שמצביע על הזדקנות האוכלוסייה, תופעה המאפיינת בעיקר מדינות מפותחות.
האזרחים הוותיקים בישראל

לכבוד חודש האזרח הוותיק בישראל

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה לאחרונה נתונים עדכניים לגבי האוכלוסייה הוותיקה בישראל, קרי אנשים מגיל 65 ומעלה, מהם ניתן ללמוד רבות על מצבם. נתחיל בהרכב האוכלוסייה הוותיקה במסגרת המבנה הדמוגרפי של ישראל: כ-90.6% מבני 65 ומעלה הם יהודים ואחרים, בעוד כ-9.4% הם ערבים. מעניין לציין כי רוב האזרחים הוותיקים היהודים והאחרים (63%) הם ילידי חו"ל, עובדה המדגישה את השפעת גלי העלייה על הרכב האוכלוסייה.

מצב משפחתי של האזרחים הוותיקים בישראל

מבחינת מצב משפחתי, כ-65% מהאזרחים הוותיקים נשואים, כאשר קיים פער משמעותי בין גברים לנשים. בעוד 80% מהגברים נשואים, רק 54% מהנשים נשואות. נתון זה משקף את תוחלת החיים הגבוהה יותר של נשים, המובילה לשיעור גבוה יותר של אלמנות (28% מהנשים לעומת 7% מהגברים).

תוחלת החיים של האזרחים הוותיקים בישראל

תוחלת החיים בישראל ממשיכה לעלות, כאשר בשנת 2023 עמדה על 81 שנים לגברים ו-85.5 שנים לנשים. יתרה מכך, תוחלת החיים בגיל 65 עומדת על כ-20 שנים נוספות, מתוכן כ-12 שנים מוגדרות כ"שנות חיים בריאות".

האזרחים הוותיקים בישראל ממשיכים להיות פעילים במגוון תחומים. כ-21.7% מבני 65 ומעלה משתתפים בכוח העבודה, כאשר קיים פער משמעותי בין גברים (28.6%) לנשים (16%). בתחום הספורט, כ-4.7% מהספורטאים הפעילים בישראל הם בני 65 ומעלה, כאשר כמעט מחציתם נשים.

האתגרים העיקריים של האזרחים הוותיקים בישראל

כמובן שיש עוד קטגוריות שנבדקו, אבל מה שבעיקר ניתן ללמוד מכל המספרים הללו הוא, שהאוכלוסייה הוותיקה מגוונת ופעילה, מתמודדת עם אתגרים ייחודיים אך גם תורמת רבות לחברה הישראלית. האתגרים העיקריים כוללים את הצורך בתמיכה בקרב אלה החיים בגפם, שיפור השתתפות נשים מבוגרות בשוק העבודה, והמשך פיתוח מסגרות לפעילות חברתית ולימודית עבור אוכלוסייה זו.

שתפו:

Facebook
Twitter
WhatsApp